wystawy

MONIDŁO

W marcu w Galerii Promocyjnej naszego Centrum prezentujemy wystawę malarstwa Alicji Klimek.

Wernisaż wystawy 3.03.2017 godzina 19.15. 

/

Malarstwo  Alicji Klimek dotyka problemu tożsamosci. Autorka posłużyła się, zaczerpniętym z pop kultury motywem foto ścianki – „monidła„,  gdzie w zdjęciu lub malowidle jest otwór na twarz, pozwalający „wrzucić” fotografowanego klienta, turystę, w nietypowy, zabawny lub inny, a w każdym razie nienaturalny – kontekst. Ten proceder umożliwia na mgnienie oka stać się kimś innym.  Zastosowawszy w swoim malarstwie taki klucz formalny autorka opowiada, odsłania własne wnętrze, sądzę, że nie tylko przed nami ale również przed samą sobą – odbywa swoistą podróż. Równocześnie takim układem ukazuje dwoistość  istnienia świata wewnętrzno-zewnętrznego, prowadzi grę z widzem poprzez pojawiające się w obrazach różne symbole jak most, kamień, jaskinia, cienie, elementy pejzażu czy martwej natury. Kluczowe jednak, tak odczytuję, są w tym zestawie figury pustyni i namiotu. To gdzie spędzamy dzieciństwo zapada w nas głęboko i często towarzyszy nam w życiu jako tło, a cóż dopiero gdy jest nim pustynia, symbol tak niezwykle ważny i mocny w naszej kulturze judeo-chrześcijańskiej. Pustynia – miejsce kuszenia, pustynia – miejsce objawienia, pustynia – miejsce fałszywych proroków a może pustynia – miejsce obojętności dla spraw ludzkich? Wraz z pustynią zjawia się namiot. Przede wszystkim to schronienie lecz nie na tyle bezpieczne i pewne bo jednak sprzyja odsłonięciu. Ta podwójna rola namiotu powoduje w malarstwie Klimek, że staje się on miejscem spotkania – spotkania autorki z nami, spotkania autorki z samą sobą.

                                                                                                                      Zbigniew Cebula

 

Alicja Klimek – urodzona w 1991 r. w Olkuszu. W latach 2011-2016 studiowała  Malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w pracowni prof. ASP Janusza Matuszewskiego.

Pustynia

 

Fotorelacja z wernisażu

wiadomosci24.pl o wystawie